Köp- & leveransvillkor
1. Vi kontaktar alltid mottagaren före leverans
Innan vi levererar din beställning så kontaktar vi mottagaren för att säkerställa att adressen är rätt och att någon finns hemma att ta emot blommorna. Kontakt sker normalt via telefon eller sms.
Om vi inte får svar så avvaktar vi med leverans tills vi fått svar av mottagaren. Efter två dagar skickar vi brev till mottagaren om att det finns en blomsterleverans som väntar dem.
2. Budavgift
Budavgiften är från 129 kronor. Det gäller både Normalbud inom stadskärnan och Postbud till landsorten. Leveransavgiften är inte inkluderad i produktpriset. Budpriser till andra orter än Norrtälje samt utlandet varierar och vi hänvisar till att ta kontakt med oss på 0176-22 31 22 för exakt prisuppgift.
3. Leveranser inom Norrtälje
Då du beställer på vardagar före kl 15 och lördagar före kl 11 så levererar vi blommorna fram till dörren samma dag. Det gäller endast Normalbud samt Expressbud och inte de adresser som levereras med Postbud.
Vid vissa tillfällen som till exempel Morsdag och Alla Hjärtans Dag, delar vi ut blommor även på söndagar och helgdagar. Normalt levererar vi mellan kl 10-18 på vardagar. Med Normalbud garanterar vi inte exakta leveranstider eller tidspassning. Leveranser till företagsadresser levereras senast klockan 17.00.
Du som beställare har fullt ansvar för att alla uppgifter till mottagaren är fullständiga och korrekta. Eventuella felleveranser eller leveransförseningar p g a felaktiga uppgifter ersätts inte. Ingen angiven eller felaktig portkod där så krävs räknas som en ofullständig adress. Butiken ringer till mottagaren för att säkerställa leveransen och att någon tar emot varorna. Beroende på vädret eller annan orsak bedömer floristen om det är möjligt att hänga blommorna på dörren, detta i så fall endast i samförstånd med mottagaren. ”Att hängas på dörr” går inte att förbeställa av dig som köpare.
4. Postbud (Lantbrevbärning med PostNord)
Till vissa mindre platser på landsbygden använder våra butiker lantbrevbäraren. Dessa beställningar behöver vi alltid dagen innan för att kunna utföra i tid, eftersom blombuden lämnas väldigt tidigt på morgonen till lantbrevbäraren.
5. Hämtas i butik
Tyvärr finns det platser där vi inte har någon möjlighet att leverera med bud, till exempel ute på öarna. I dessa fall ringer vår butik upp mottagaren som får komma och hämta blommorna i butiken Flower Fresh. Eventuell betald leveransavgift ersätts mottagaren med antingen ett presentkort motsvarande avgiften eller med mer blommor i den beställda varan.
6. Distans- och Expressbud inkl Tidspassning
Om du gör din beställning efter kl 15.00 och det ändå är viktigt att få den levererad samma dag eller på ett exakt klockslag kan du beställa ett Expressbud från 255:-. Notera att avgiften för ett Expressbud varierar med tidpunkt och avstånd. Kontakta butiken på 0176-22 31 22 för exakt prisuppgift.
7. Utlandsbeställningar med Blommogram®
Beställ innan kl 11 vardagar och kl 10.30 på lördagar så levererar vi blommorna samma dag till utlandet (gäller Europa, Afrika, och länder västerut). För östländer behöver vi din beställning senast kl 16.30 vardagen innan, på grund av tidsskillnaden. Vi försöker självklart att få ut din beställning som inkommer efter garanterad tid på önskat datum, men dessa kan, utan att du som kund meddelas, bli levererade nästföljande dag. Skulle det bli något problem med beställningen till utlandet hör vi av oss till dig. En utlandsorder kostar 99 kr i förmedlingsavgift. Budavgiften i landet ingår i produktens pris och dras av vid leverans.
Leveransavgiften kan bli högre på grund av långa leveransavstånd och förhöjda transportkostnader. I sådana fall blir du som beställare kontaktad för att få ett förslag på lösning för betalning alternativt makulering och återbetalning.
8. Priser och moms
De priser på produkter som anges på www.flowerfresh.se är inklusive lagstadgad mervärdesskatt (moms), och exklusive fraktkostnaden.
Fraktkostnaden för varje beställning är densamma oavsett storleken eller vikten på din beställning. Kostnaden för de olika leveranssätten anges klart och tydligt i kassastegen. Vår Normalbudkostnad är 129 kronor. Om vi inte kan leverera din beställning i sin helhet, utan måste dela upp den på flera leveranser, kommer du inte att debiteras några extra avgifter för efterföljande leveranser.
9. Begravningsblommor
Vid beställning av begravningsblommor är det obligatoriskt att ange 1) den avlidnes namn, 2) kyrka eller kapell, 3) ort samt tid för begravningen samt 4) begravningsentreprenör.
Blommor till begravningar måste beställas minst 2 dagar före begravningsdatum för att vi ska kunna säkerställa leverans.
10. Presentkort
Du kan beställa Flower Freshs eget presentkort som skickas direkt till mottagaren. Om du gör din beställning före kl 15 på vardag så postas presentkortet samma dag. Beställningar av presentkort som kommer in på lördag, söndag eller helgdag kommer att postas nästföljande vardag. Inom Norrtälje så får mottagaren normalt presentkortet följande vardag. Till andra adresser kan det ta 2-3 dagar innan presentkortet når fram. Korten är giltiga i två år från utskriftsdatum.
I butiken kan du även beställa presentkort som är giltiga i Interfloras ombudsbutiker över hela landet. De presentkorten är giltiga i två år från köptillfället och gäller enbart för inlösen i ombudsbutiker i Sverige, därför är det enbart möjligt att skicka till en mottagare som är bosatt i Sverige.
11. Om blommors färg och utseende
Våra produkter innehåller blommor och tillvalsprodukter som vi normalt har hemma i sortimentet. Men blommor är färskvara och utbudet kan säsongsvis variera. Om vi inte har exakt samma blomma hemma som bild visar så har vi rätt att ersätta med likvärdig produkt. Vi gör alltid vårt yttersta för att beställd vara ska motsvara den bild som beställningsbuketten visar, d v s vi följer samma färg och form.
Bilder på våra buketter visar utslagna blommor så som de kommer att se ut under större delen av den tid mottagaren kan njuta av blommorna. Dock kommer vissa blommor vara mer knoppiga vid leverans än vad som bilderna visar. Detta är endast positivt då mottagaren kommer kunna glädjas av blommorna betydligt längre än om de skulle levereras utslagna.
Vi strävar efter att på ett så korrekt sätt som möjligt visa våra produkters komposition och färger. Färgen du ser på www.flowerfresh.se är beroende av din datorskärms förmåga att återge korrekta färger, och vi kan inte garantera att din dator visuellt kan återge färger korrekt.
12. Bekräftelse
Du får en orderbekräftelse till din e-post alt sms när du har betalat din beställning. Du får även en motsvarande bekräftelse då din beställning lämnar vår butik för leverans. Observera att detta inte är liktydigt med att mottagaren fått blommorna.
13. Ångerrätt / Öppet köp / Bytesrätt
Kontakta Kundservice om du vill returnera en produkt. Produkter som returneras ska vara oanvända, i oskadat skick och ha alla etiketter kvar. Om varan kommer i någon slags förpackning ska även denna följa med i returen
Snittblommor, krukväxter och choklad
Blommor och choklad är färskvaror och enligt Distans- och hemförsäljningslagen gäller därför inte ångerrätt.
Övriga produkter
Vi följer Köplagen och för övriga produkter gäller återköp på oanvänd och obruten vara inom 30 dagar. På presentkort erbjuds inte öppet köp/bytesrätt/ångerrätt.
14. Leveransförbehåll
Flower Fresh i Norrtälje AB förbehåller sig rätten att häva avtalet för leverans och avstå från att leverera produkter om vi har skälig anledning att anta att mottagaren inte önskar få dessa levererade. Vi förbehåller sig också rätten att häva ett köp om vi uppfattar att korttexten kan upplevas som kränkande eller obehagligt. I sådana fall får beställaren sina pengar tillbaka genom ett återköp.
15. Åldersgräns
Beställningar kan endast göras av personer över 18 år, som inte står under förmyndarskap och som är bosatta i Sverige. Beställningar som betalas med presentkort kan göras av personer från 16 år.
16. Garanti och reklamation
Vi vill att du ska vara nöjd med ditt köp hos oss. Men om varor du har köpt av någon anledning är defekt, tillämpar Flower Fresh gällande konsumentlagstiftning. Om du inte är nöjd med dina varor på grund av uppenbara material- eller fabrikationsfel, inklusive skador som har uppkommit under transport – kontakta oss snarast om detta genom att ringa oss eller använda kontaktformuläret här nedan. Vi ser gärna att du omgående tar ett fotografi av varan och mejlar oss så att vi kan göra en garantibedömning.
Färskvaror såsom buketter och krukväxter som är defekta ska reklameras samma dag. För varor som stått i flera dagar kan Flower Fresh inte garantera att miljö och omständigheter inte skadat varan.
17. Bolagsinformation
Flower Fresh i Norrtälje AB